Úvod / Pro lékaře / Káva obsahuje více antioxidantů než zelený čaj
Káva obsahuje více antioxidantů než zelený čaj
Antioxidanty jsou přírodní látky, které se nachází v různých koncentracích v některých potravinách, jako je např. ovoce, zelenina, víno, káva, čaj, čokoláda apod. Tyto specifické látky jsou pro lidské tělo nepostradatelné. Jsou totiž tzv. zhášeči volných radikálů. Volné radikály vznikají v lidském těle přirozeně v rámci důležitých biochemických procesů (metabolismu), které jsou pro správné fungování našeho těla nezbytné. Dále se do něj dostávají ze znečištěného prostředí, potravou a tekutinami. Nadměrné množství volných radikálů, které na nás působí v důsledku špatného stravování, stresem, pobytem ve znečištěném prostředí nebo nadměrným vystavením slunečnímu záření, může urychlovat stárnutí, poškozovat tkáně a eventuálně způsobovat některé nemoci. A tomu právě antioxidanty dokážou zabránit. „Jejich pozitivní účinek je dokázán např. při snižování ukládání cholesterolu do cév, tedy ochraně kardiovaskulárního systému, a existují dokonce studie prokazující zabránění vzniku některých nádorových onemocnění,“ říká doc. MUDr. Pavel Kohout, odborný garant Institutu kávy.
Volné radikály způsobují oxidační stres
Přebytečné voslné radikály, které tělo k běžnému metabolismu nepotřebuje, v lidském těle kolují a hledají molekuly, s nimiž by reagovaly a stabilizovaly se tak. Při tomto procesu se mohou slučovat s molekulami tělních buněk a narušovat tak integritu těch zdravých. Při těchto procesech vznikají další volné radikály a proces se tak neustále opakuje. Výsledkem pak je předčasné stárnutí buněk a poškozování tkání. Je rovněž velmi pravděpodobné, že volné radikály přispívají ke vzniku degenerativních a zánětlivých onemocnění. Tento jev je v odborné terminologii označován jako oxidační stres. I když tělo přirozeně produkuje určité množství antioxidantů, které brání nadměrnému vzniku volných radikálů, příjem antioxidantů v potravě hraje nezbytnou roli při doplňování jejich hladiny v těle a pomáhá udržovat v organismu správnou oxidační rovnováhu.
Káva pozitivně prospívá tělu podobně jako zelený čaj
Velkou a velmi významnou skupinu látek s antioxidačními účinky tvoří tzv. polyfenoly. K nim je řazena i kyselina chlorogenová (kombinace kyseliny kávové a chinové), v kávě nejhojněji zastoupený polyfenol. Tato látka reprezentuje důležitou část kávových antioxidantů podílejících se právě na zmíněné neutralizaci volných radikálů, tedy ochranně buněčné bílkoviny a DNA. „Káva má tedy díky této skupině antioxidačních látek podobné příznivé antiaterogenní a kardioprotektivní účinky jako zelený čaj anebo červené víno,“ říká doc. Kohout a dodává: „Vlastní obsah antioxidantů v kávě však závisí na druhu a způsobu úpravy kávových zrn.“
Více antioxidantů má Robusta, Arabica je však aromatičtější
Odborní garanti Institutu na základě vědeckých studií konstatují, že až 70 % denně přijatých antioxidantů mohou tvořit právě antioxidanty konzumované v kávě. Podle odborníků má z běžně dostupných druhů kávy druh Robusta silnější antioxidační potenciál než více konzumovaná Arabica. Naproti tomu však Arabica vyniká intenzivnější kávovou chutí a aroma. Vzhledem k uvedeným faktorům je tedy z hlediska zdravotních účinků vhodné střídat oba druhy kávy, případně používat k přípravě kávy kávové směsi, které obsahují směsi robusty i arabiky.
Kapitoly:
- Káva obsahuje více antioxidantů než zelený čaj
Kam dál?
Aktuality
23.4. 2012 | Baristé z celého světa chtějí do Vídně!
V půli června tohoto roku se ve Vídni uskuteční akce SCAE WORLD OF COFFEE. Na ni se chtějí dostat baristé z celého světa. A snaží se opravdu hodně! Jednou z variant, jak se na prestižní soutěž dostat, je zvítězit v národním nominačním kole. Druhou možností je soutěžit na internetové stránce www.sendmetovienna.com (SM2V, v překladu pošlete mě do Vídně) o možnost utkat se s těmi nejlepšími světovými baristy. A právě na tomto fóru se soutěží doslova do poslední kapky kávy o přízeň laického i odborného publika. Osmi soutěžícím vítězství přinese účast na World Barista Championship ve Vídni.více
4.4. 2012 | Lahodné jarní probuzení
„Konečně jaro!" - přesně to se dá v posledních dnech vyčíst téměř každému člověku z tváře. Po dlouhé době si můžeme dosyta užívat sluníčka a probouzející se přírody. Všichni přeci potřebujeme nabrat novou energii. K tomu nám kromě slunce, prvních jarních květů a procházek v přírodě mohou pomoci lahodné kávové recepty! Doplňte energii jarním menu, kterým potěšíte mlsné jazýčky nejen vaší rodiny, ale třeba i přátele během společných jarních výletů.více
Napsali o nás
9.5. 2012 | Denik.cz: Káva je zdravá. I český turek
Severní Čechy / Praha - Obsahuje zdraví prospěšné antioxidanty a kromě kofeinu dalších dvě stě příznivých látek. Antioxidanty. Látky, které brzdí stárnutí, a hlavně hrají zásadní roli v prevenci proti řadě závažných chorob. Právě kvůli nim konzumují zastánci zdravé výživy kila ovoce a zeleniny. Málo se ale ví, že antioxidanty najdeme především v kávě. A je jedno, zda pijeme rozpustnou nebo „turka."více
9.3. 2012 | IHNed.cz: Dáte si presso, nebo turka? Pro lidské zdraví je to jedno, tvrdí studie
Obsah kofeinu, antioxidantů a dalších látek v různým způsobem připravené kávě sleduje nová studie Vysoké školy chemicko-technologické. Říká, že je jedno, jakým způsobem si připravujete kávu - složení kávy se se způsobem přípravy nijak nemění.více